Vem blir en padel-entreprenör? : En studie om hur entreprenörer identifierat padel som en affärsmöjlighet

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Trender är ett fenomen som innebär en tydlig och stabil förändring av något på marknaden. Inom sportens värld finns det en trend som varit speciellt uppmärksammad och aktuell de senaste åren. Sporten det handlar om är padel, vilket för många var ett okänt område för bara 5 år sedan, men som nu växt fram till att vara en uppskattad sport eller motionsform i Sverige. Förmågan att snappa upp och utnyttja en affärsmöjlighet eller en trend är en väsentlig egenskap för att kunna starta och driva en lönsam verksamhet och det är vanligt att det är just de som kallas entreprenörer som besitter denna förmåga. Syftet med denna studie är att skapa medvetenhet kring hur entreprenörer identifierat och värderat trenden padel och dess affärsmässiga potential. Studien har genomförts med en kvalitativ metod, varvid fem semistrukturerade intervjuer har genomförts med fem olika entreprenörer inom padelbranschen. Forskarna har använt sig av en abduktiv ansats, där teori och empiri har samlats in växelvis. Litteraturgenomgången presenterar teorier kring vad en trend och affärsmöjlighet är samt hur en trend kan urskiljas. Även teorier kring en entreprenörs personlighet samt hur man identifierar och värderar en trend behandlas. Resultatet av studien grundar sig i att tillvägagångssättet för entreprenörer som startat verksamhet inom padel skildrar sig från hur det vanligtvis går till vid ett företags framväxt. Där entreprenörens affärsnätverk, identifiering och värdering av affärsmöjligheten tillsammans med dennes personlighet har legat till grund för bedömningen av padelns affärsmässiga potential. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)