Musikens roll i förskolans praxis : Syften, tillämpningar och utmaningar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Denna studie utgår från ett sociokulturellt perspektiv med syfte att synliggöra hur förskollärare använder musik i förskolemiljön och att klargöra dess syfte i undervisningen. Studiens mål är att identifiera de faktorer som påverkar användningen av musik i pedagogiska sammanhang samt att utvärdera förskollärares medvetenhet och kunskap kring ämnet. Metoden som används är kvalitativ och bygger på insamling av data från fyra förskollärare genom semistrukturerade intervjuer. Genom dessa intervjuer har vi fått förutsättningar att nå en djupare förståelse för hur musik integreras i förskolemiljön. Efter transkribering har en helhetsanalys genomförts för att sedan identifiera centrala teman. Vårt resultat presenterar flera positiva aspekter av att använda musik som ett pedagogiskt verktyg i förskolan. Samtidigt lyfter resultaten fram olika hinder och utmaningar som påverkar eller begränsar användningen av musik i undervisningen. Att identifiera både de positiva aspekterna och de hinder som förskollärare står inför när de integrerar musik i förskolemiljön är av stor vikt för att förstå hur detta pedagogiska verktyg kan optimeras och förbättras för barns lärande och utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)