Elevers attityder till grammatikundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Kunskapsöversiktens syfte är att ta reda på om det finns några samband mellan undervisningsmetoder i grammatik och elevers attityder till ämnet. För att ta reda på det har följande frågeställningar utformats: •Vilka exempel på undervisningsmetoder i grammatik finns det?•Vilka samband finns mellan undervisningsmetoder och elevers attityder till grammatik?Metoden består av en inledande och en egentlig informationssökning där både systematisk och osystematisk informationssökning genomförts. Informationssökningen ledde fram till de nio texter som utgör det empiriska materialet i kunskapsöversikten med åldersspannet från mellanstadium till universitetsnivå. Resultatet visar olika undervisningsmetoder i grammatik och elevers attityder till grammatik. Undervisningsmetoderna delas in i två kategorier; traditionella undervisningsmetoder i grammatik och kontextbaserade undervisningsmetoder i grammatik. Den sistnämnda undervisningsmetoden kan genomföras på flera olika sätt och dominerar i det empiriska materialet. Resultatet pekar på att kontextbaserade undervisningsmetoder i grammatik genererar mer positiva attityder än traditionella undervisningsmetoder i grammatik. Vi upplever att det behövs mer forskning inom området eftersom det i nuläget är begränsat. Slutsatsen i kunskapsöversikten är därmed att olika undervisningsmetoder i grammatik genererar olika typer av attityder till ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)