Fysisk aktivitet, stress och sömn hos gymnasieungdomar : Är det någon skillnad mellan elitidrottande och icke elitidrottande gymnasieungdomar?

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Fysioterapi; Uppsala universitet/Åsenlöf: Fysioterapi; Uppsala universitet/Fysioterapi

Sammanfattning: Bakgrund Fysisk aktivitet har setts ge positiva hälsoeffekter i den vuxna populationen, så som ökad psykosocialt välmående och goda levnadsvanor. Detta är fortfarande lite beforskat gällande barn och ungdomar.   Syftet var att undersöka skillnader avseende fysisk aktivitet, upplevd stress och antal sömntimmar mellan gymnasieungdomar som går elitidrottsutbildning och de som går en teoretisk utbildning. Studien undersöker även huruvida mängden fysisk aktivitet korrelerar med upplevd stress och sömn hos respektive grupp.   Metod Studien hade en deskriptiv jämförande och korrelerande design. Totalt 130 elever i årskurs 3 på gymnasiet deltog varav 79 deltagare gick elitidrottsgymnasium. Data samlades in genom enkäter där eleverna fick självskatta nivå av stress och fysisk aktivitet samt bakgrundsfrågor om t.ex. antal sömntimmar och boendesituation.   Resultat Skillnader sågs mellan grupperna avseende mängd fysisk aktivitet på hög och måttlig intensitet, samt total fysisk aktivitet under en vecka. Korrelationerna var nära noll och icke signifikanta mellan fysisk aktivitet och sömntimmar respektive upplevd stress.   Slutsats Elitidrottande gymnasieungdomar är mer fysiskt aktiva än sina icke-elitidrottande klasskamrater och når upp till rekommendationerna för fysisk aktivitet. Fler studier behövs för att vidare bedöma psykosocial hälsa hos gymnasieungdomar, samt för att vidare undersöka samband mellan fysisk aktivitet, stress och sömn. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)