Aktualiseringar och insatser inom Förskoleteamet Tummen : En inblick i förebyggande arbete med barn och familjer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

Sammanfattning: För att erbjuda insatser till utsatta barn och familjer som lever i en riskutsatt miljö startades hösten 2007 samverkansprojektet Tummen i Karlstad kommun. Projektet ska nu utvärderas och denna uppsats är en del i denna utvärdering. Syftet är att studera i vilken utsträckning personalen i Förskoleteamet Tummen har rapporterat olika typer av enskild respektive överlappande problematik för de barn och familjer som aktualiserats hos teamet. Vidare att utifrån rapporterad problematik studera val av insats hos teamet och personalens uppfattning om familjens behov av fortsatt stöd efter avslutad insats. Undersökningen är kvantitativ och bygger på utvärderingsmallar, som har fyllts i av Förskoleteamets personal vid varje aktualisering, totalt 125 stycken. Studien visar att de vanligaste rapporterade svårigheterna hos barnet är aggressivitet och samspelssvårigheter. Inåtagerande problematik rapporteras däremot i liten grad. Vidare framkommer att två- eller flerspråkiga familjer generellt sett rapporteras ha fler svårigheter än enbart svenskspråkiga. Vilken insats barnet/familjen får samt hur väl personalen anser att Tummen har tillgodosett behovet av stöd, påverkas enbart av familjens samlade mängd svårigheter. Enligt resultatet lyckas Förskoleteamet, enligt egen uppfattning, ge tillräckligt stöd till en majoritet av de aktualiserade. I ärenden då såväl familj som barn haft många svårigheter bedöms däremot Tummens insatser i många fall som otillräckliga. Resultaten är analyserade utifrån ett förebyggande perspektiv med fokusering på riskfaktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)