"Jag är fasen inte intresserad av att spela boll om jag ska vara ärlig" : En kvalitativ studie om manliga förskollärares erfarenheter och förhoppningar av kollegors bemötande

Detta är en M1-uppsats från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Axel Trygg; Ester Larsson; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här studien handlar om manliga förskollärares erfarenheter av bemötanden de fått i relation med kollegor utifrån manliga stereotypa förväntningar, samt hur de vill bli bemötta. Syftet med studien är att synliggöra om erfarenheter finns och vad som kan göras för att manliga förskollärare ska känna sig väl bemötta i sin yrkesroll. Forskningsfrågorna undersöker vilka manliga stereotypa förväntningar det kan finnas i förskolan, vad manliga förskollärare har för erfarenheter av dem och hur manliga förskollärare vill bli bemötta i förskolan. Studien utgår ifrån teorin feministisk poststrukturalism med fokus på jämställdhet och könsförväntningar. Metoden som användes var kvalitativa semistrukturerade intervjuer där fyra legitimerade manliga förskollärare intervjuades. Resultatet av undersökningen visade att manliga förskollärare har erfarenheter av att bli bemötta utifrån manliga stereotypa förväntningar. Dessa förväntningar har dock försvunnit över tid ju längre de manliga förskollärarna varit anställda på samma förskola. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)