Skolans bild av estetiska lärprocesser : En jämförande analys av skolverkets ramar för estetiska lärprocesser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

Författare: Joakim Myllgren; [2023]

Nyckelord: Didaktik; Estetiska lärprocesser; synen av; läroplan;

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka om läroplanens språkbruk kring de estetiska lärprocesserna har förändrats samt om utrymmet har minskat för estetiska lärprocesser. En tematisk analys har med hjälp av den didaktiska teorin kring estetiska lärprocesser gjorts av läroplanen från 1994 samt läroplanen 2011. Detta har gjort det möjligt att hitta den språkliga förändringen som skett samtidigt som studiens resultat presenterar nya ord i beskrivning i läroplanen, nämligen digitala verktyg. Digitala verktyg har på många platser dykt upp där estetiska lärprocesser tidigare funnits i läroplanen 1994 och återfinns på väldigt många fler platser i läroplanen 2011.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)