Ljus, Kamera, Partiskhet : En kritisk diskursanalys om framställandet av The Writers Strike 2007–2008 och 2023 i amerikansk press

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad

Sammanfattning: Studiens syfte är att bidra till att beskriva hur tidningarna The New York Times, The New York Post och The Hollywood Reporter har rapporterar om manusförfattarstrejken i Hollywood som var 2007–2008 och den som var 2023, kontra hur de tidningarna har förändrats i deras rapportering. Uppsatsen utgår från Norman Faircloughs kritiska diskursanalys som både teori och metod, samt användning av komparativ metod. Studien empiriska material är artiklar från när de båda strejkerna precis innan och efter de började 2007 och 2023. Resultatet visar att alla tre tidningar har ändrat deras sätt på hur de rapporterar sina nyheter från 2007 till 2023. The New York Post har blivit mer konservativ genom åren och tenderade att skriva mer negativt om Writers Guild of America (WGA) 2023 än vad de gjorde 2007. The New York Times har gått från att vara en relativt neutral tidning 2007 till att öppna sin tidning för WGA-medlemmar och låta dem skriva debatterande artiklar på deras hemsida. The Hollywood Reporter har gått från att vara positiva för WGA tills att vara helt öppet på deras sida och även de har öppnat sin tidning för WGA-medlemmar att skriva anonyma artiklar om vadsomhelst under och efter strejken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)