Sökning: "Lisa Sa"

Visar resultat 1 - 5 av 63 uppsatser innehållade orden Lisa Sa.

  1. 1. Våldets påverkan på barns delaktighet i umgängesbeslut : En kvalitativ studie med grund i tingsrättens umgängesmål

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Nora Järlid; Lisa Olsson; [2024]
    Nyckelord :Barn; delaktighet; våld; umgängesärenden;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to examine children's participation in contact orders where there is a risk of violence, and to gain an understanding of how the children's opinions emerge and are taken into account in the investigation. The collected data consists of 14 different contact orders where there is a risk of violence, that have been requested from various district courts around Sweden. LÄS MER

  2. 2. I eftervåldets grepp : En kvalitativ studie om mödrars möjlighet att frigöra sig från våldsutövande fäder efter separation

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Lisa Jonsmeden; Beatrice Jarl Steinmetz; [2024]
    Nyckelord :Eftervåld; familjerätt; gemensam vårdnad; umgängesrätt; mödrar; separationsvåld; socialt arbete; våld i nära relation;

    Sammanfattning : The aim of this essay is to gain a deeper understanding of how socialworkers perceive that visitation rights and joint custody affects the mothers exposure to violence and the possibility to liberate themselves from post-separation violence. The essay also aims to understand the underlying mechanisms that hinders their process towards liberation. LÄS MER

  3. 3. Målgruppsindelning och sociala kategorier i ett remissförfarande : En kvalitativ studie om inkomna remissvar angående en ny socialtjänstlag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Louise Peterson; Lisa Salomonsson; [2023]
    Nyckelord :Consultation procedure; interest group; social categorization; Social Services Act and target group; Remissförfarande; intresseorganisation; social kategorisering; socialtjänstlag; målgrupp;

    Sammanfattning : To categorize groups of people is a necessity in our society. Categorization of people is used by decision makers and authorities. In the national social service legislation, categorization can be used to instruct municipalities to prioritize vulnerable groups of clients in need of support and services. LÄS MER

  4. 4. Ekonomiskt våld mot kvinnor i nära relationer : En kvalitativ studie om hur socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd kan ge stöd till kvinnor som har blivit utsatta för ekonomiskt våld.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Lisa Bodenäs; Julia Fridolf; [2023]
    Nyckelord :Economic abuse; men´s economic abuse against women; domestic abuse; social worker´s experiences in working with economic abuse; consequences of economic abuse; financial aid; stigmatization; social exclusion; gender theory.; Ekonomiskt våld; mäns ekonomiska våld mot kvinnor; våld i nära relationer; socialsekreterares erfarenheter i arbetet med ekonomiskt våld; konsekvenser av ekonomiskt våld; ekonomiskt bistånd; stigmatisering; social exklusion; genusteori.;

    Sammanfattning : Economic abuse does not always appear in the context of domestic abuse,there are other forms of abuse that are more mentioned in politics and inmedia, for example physical and psychological abuse. Previous researchshows that economic violence is often linked to psychological and physicalviolence and that it is mainly women who are overrepresented in terms ofvulnerability to violence. LÄS MER

  5. 5. Varför sjöng du inte? : En intervjustudie av lärares anpassningar och strategier i arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lukas Klasson; Isabelle Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Intervju; läs- och skrivsvårigheter; anpassningar och strategier; lärare; lärmiljö;

    Sammanfattning : Idén till studien kom från en fallstudie av Lisa Asp-Onsjö (2008) som undersöker skolsituationen för elever med behov av anpassningar och särskilt stöd utifrån begreppen rumslig, social och didaktisk inkludering. Därefter utarbetades syftet med studien, nämligen att undersöka vilka anpassningar och strategier lärare använder sig av i arbetet med elever med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER