Ju fler desto bättre? : En kvantitativ studie om gruppstorlekens betydelse för elevers prestationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för utbildning, kultur och medier

Sammanfattning: Detta examensarbete har som syfte att undersöka huruvida elevers färdighetsutveckling i matematik, aktiva deltagande och koncentrationsförmåga påverkas av olika gruppstorlekar då undervisningen är förlagd utomhus. Vi har försökt besvara detta med hjälp av forskningsdesignen undervisningsförsök, där vi har använt diagnoser, observationer och strukturerade intervjuer med elever. Resultaten av undersökning visar att gruppstorleken är av betydelse för eleverna i vår undersökning. Vi har undersökt starkare och svagare elever och resultatet visar på att dessa två grupper gynnas olika beroende på gruppstorlek. Vidare påvisar vårt resultat att elevernas egna upplevelser av att arbeta i olika gruppstorlekar skiljer sig mellan elevkategorierna. Sammanfattande visar intervjuerna att de svagare eleverna upplever att de gynnas av att arbeta i grupper om två, men att de starkare eleverna drar fördelar av att arbeta i grupper om fem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)