Låt oss prata om sex - En studie om högstadieelever- och lärares syn på sex- och samlevnadsundervisningen

Detta är en Magister-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Sanna Bayne; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sex- och samlevnadsundervisningen har förändrats mycket under de senaste 100 åren. Från att vara något man inte talade om till något som vi diskuterar öppet och kan hitta information om överallt. Just den här tillgången till information som dagens ungdomar har, gör sex- och samlevnadsundervisningen på skolan ännu viktigare. Men sex- och samlevnadsundervisningen ser olika ut i olika länder. I denna studie så görs en jämförelse genom en enkätundersökning och elevintervjuer mellan 2 skolor i Sverige (en kommunalskola och en friskola) och 1 kommunal skola i England för att kunna jämföra vad dagens ungdomar upplever att de lär sig under sin sex-och samlevnadsundervisning, vilka undervisningsmetoder lärarna använder sig av och hur ungdomarna hade förändrat undervisningen om de hade haft chansen. I denna studie så intervjuas även 3 stycken lärare (en från var skola) för att få en djupare bild av vad de undervisar om och vilka undervisningsmetoder de använder sig av.Det visade sig att eleverna på skolorna i Sverige var mer nöjda med sin undervisning, tyckte att de fick lära sig om flera ämnen och att läraren använde sig av mer varierande undervisningsmetoder än på skolan i England, där eleverna var mer missnöjda och tyckte att läraren fokuserade för mycket på könssjukdomar. Eleverna på skola 1 i Sverige (friskola) var de elever som var nöjdast med sin utbildning i sex- och samlevnad.Lärarna både i Sverige och England diskuterade kring vikten att få diskutera om flera olika ämne med sina elever i sex- och samlevnad och om att våga prata med sina elever om alla de svåra ämne som finns inom sex-och samlevnad. I den svenska läroplanen så står det mer utförligt om vad som ska vara med i sex-och samlevnadsundervisningen medan i den engelska läroplanen står det enbart att de behöver undervisa om reproduktion och könssjukdomar. Något som både elever och lärare lyfter fram är vikten av att kunna diskutera kring sex- och samlevnad och det har visat sig i tidigare studier att det viktigaste vi som lärare kan göra med våra elever är att prata med dem just om ett sådant känsligt ämne som sex faktiskt är.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)