Vem väljer vägledning : En kvantitativ studie om vilka som söker studie- och yrkesvägledning inför gymnasievalet utifrån social bakgrund och kön

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Jenny Granholm; Edward Sandström; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats handlar om elevers studie- och yrkesvägledning i grundskolan inför gymnasievalet. Syftet är att få en bild av vilka elever som söker sig till studie- och yrkesvägledning i grundskolan utifrån kön och social bakgrund och hur vägledningen tar form när eleverna möter den. Tidigare forskning visar att elever begränsar sitt val utifrån sin sociala bakgrund och att grundskolan har omfattande brister i arbetet att förbereda elever för valsituationer som gymnasievalet. Bland annat är kontinuerlig vägledning sällsynt. Genom en enkät som delades ut till elever som går första året på ett nationellt högskoleförberedande gymnasieprogram och yrkesprogram har kvantitativ data samlats in om detta. Resultatet visar att det är få elever som tar eget initiativ att prata med en studie- och yrkesvägledare. Bland de elever som tar eget initiativ att kontakta en studie- och yrkesvägledare är majoriteten från studievana hem. De män som svarat på enkäten utmanar rådande könsnormer där män är mindre benägna att söka hjälp. Resultatet av studien lockar till en diskussion om arbetssätt hos studie- och yrkesvägledare i grundskolan samt deras givna förutsättningar från rektorer och huvudmän att utföra sitt arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)