Elevers motivation i musik- och kulturskolan, ur ett elevperspektiv

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning:Vi har i detta arbete belyst vad som får musik- och kulturskolelever att känna lust och motivation till sittmusikutövande. Vi har under vår studietid funderat över hur vi lärare kan få våra elever motiverade ochkänna lust till att lära. Eftersom musikskolan är en frivillig organisation får elevens egetsjälvbestämmande och egna inflytande över studiegången en betydande roll. Det är därför intressant ur ettelevperspektiv undersöka vilka faktorer som får dem att finna motivation.Vårt syfte är att undersöka hur elevernas egen syn ser ut på sitt eget musikutövande och hur forskninginom motivation och lärande kan tillämpas i musikundervisningen på musik- och kulturskolan. Vi hargrundat vår undersökning med kvalitativa intervjuer med tolv stycken musikstuderande elever som går ihögstadiet eller gymnasiet.Vårt resultat visar att motivation uppkommer från sju olika aspekter. Det handlar bland annat omhemmets inställning till elevens musikutövande, lärarens inverkan och sätt att undervisa, eleverssjälvförtroende, och behov av bekräftelse. Dessa aspekter samverkar och visar att elever finner motivationpå olika sätt. Det är alltså svårt att veta exakt hur motivationsprocesser skapas hos elever då allas behovser olika ut. Vi kan bara konstatera att vi som lärare måste se till elevens perspektiv och intresse att lära.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)