Man får ju bjuda på sig själv lite! : Pedagogers syn på relationsskapande mellan sig själva och sina elever

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Denna studie beskriver hur sex pedagoger i grundskola och på fritidshem ser på det relationsskapande arbetet med eleverna och på vilket sätt de upplever att det påverkar elevernas lärmiljö. Utifrån syftet, att beskriva och analysera pedagogers syn på relationsskapande mellan sig själva och sina elever, har semistrukturerade intervjuer valts till insamling av studiens empiri för att på så sätt skapa en djupare förståelse. En  begränsning har gjorts till pedagoger i åk f-9 på fyra olika skolor. Målet är härvidlag att öka kunskapen om hur pedagoger i skolan arbetar och skulle kunna arbeta för att skapa, upprätthålla och stärka relationer till elever. Det skulle även kunna ligga till grund för exempelvis handledning i ämnet på grupp- och individnivå ur ett specialpedagogiskt perspektiv. Resultatet visar att pedagoger beskriver relationsbyggande arbete som viktigt och att goda relationer är en förutsättning för en god lärmiljö. I intervjuerna framkommer att pedagoger på många olika sätt arbetar relationsbyggande både i och utanför klassrummet och att de upplever en balansgång mellan närhet och distans i detta arbete. En slutsats är att pedagoger i skolan i hög utsträckning arbetar relationsstärkande men att det kan finnas hinder som försvårar. Tid för reflektion, bristande samsyn mellan pedagoger och mindre goda relationer skola-hem är exempel på detta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)