Vem bryr sig om ägarna? : En kvalitativ studie om hur konsumenters attityd till ett företag påverkas av företagets ägare

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka om konsumenters attityd till ett företag påverkas avföretagets ägare och vad utifrån trekomponentsmodellen som påverkar attityden. Det somundersöks är om konsumenter, med visst intresse för hållbarhet, ändrar attityd till ett företagnär det företaget får nya delägare vars verksamhet inte går i linje med företagets hållbara arbete.Oatly är ett företag som lägger stor vikt vid sitt hållbara arbete och används i denna studie somett exempel för att undersöka hur konsumenter reagerat när de kritiserade bolagen ChinaResources och Blackstone blev delägare i Oatly. Kritiken grundades i anklagelser om derasmedverkan till brott mot mänskliga rättigheter och miljöförstöring. Undersökningen baseras påtio kvalitativa semistrukturerade intervjuer med respondenter som vid några upprepadetillfällen handlat något från Oatly och har visst intresse för hållbarhet. Det studien kommerfram till är att konsumenters attityd till ett företag kan påverkas av de ägare företaget har.Studien visar detta genom exemplet med Oatly då sju av de tio respondenternas attityd till Oatlyförändrades till det negativa efter att framförallt Blackstone blev delägare i Oatly. Ingen avrespondenterna anser att Oatlys ägare är hållbara baserat på deras uppfattning om ägarna. Fören majoritet av respondenterna lägger det grunden för attityden till Oatly utifrån den kognitivakomponenten. En majoritet av respondenterna upplever en besvikelse kopplad till Oatly baseratpå delägarnas inträde. I enlighet med den affektiva komponenten kan emotionell upplevelsepåverka attityd och köpbenägenhet. Den konativa komponenten följer till viss del de tvåtidigare i form av att konsumtionen av Oatly påverkades till det negativa för åtta avrespondenterna. Av respondenterna är det två som helt slutat konsumera Oatlys produkter ochde som fortsätter trots en negativ generell attityd förklaras genom den konativa komponentendär faktorer kan vägra tyngre än intentionen att handla på ett visst sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)