Estetiska lärprocesser i skolan

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att bidra till en fördjupad förståelse för vad estetiska lärprocesser är och hur de används i den pedagogiska verksamheten. Fokus ligger på varför man bör använda sig av estetiska lärprocesser i undervisningen och hur de kan användas och vad man gör ute i verksamheten. Med utgångspunkt i att estetiska lärprocesser är bra dels för att främja elevernas inlärningen och dels för den variation de ger, kan processerna ses som en hjälp för lärare att nå ut till fler elever med mera.     I rapporten intervjuas fyra verksamma grundskollärare från tre olika skolor. Två av intervjupersonerna kommer från en skola med estetisk profil och de andra två kommer från skolor utan estetisk profil. Litteraturundersökningar genomförs i områdena kring estetik, estetiska lärprocesser och lärande i allmänhet. Utgångspunkten är John Deweys tankar kring att lära genom att göra. Resultatet visar att det finns ett behov av estetiska lärprocesser i undervisningen och att det är en hjälp för lärare att använda sig av dessa processer. Det blir tydligt i litteraturgenomgången att det är viktigt med estetiska lärprocesser och att det medför många fördelar att använda sig av dessa. Av det som kommit fram genom intervjuerna används inte estetiska lärprocesser i så stor utstäckning på de skolor utan estetiska profil.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)