Elbilar och deras krav på Sveriges väg- och elnät

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lunds universitet/Trafik och väg

Sammanfattning: Sverige har satt som klimatmål att 2030 ha minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent. För att uppnå detta mål så kommer det enligt vattenfall att krävas en miljon laddbara bilar. En sådan ökning av laddbara bilar kan leda till en betydande påfrestning på våra svenska el- och vägnät Syftet med detta examensarbete var att undersöka om dagens svenska el- och väg-nätet kommer att klara en miljon elbilar till 2030 och vad måste vi göra för att förbereda dessa. Genom en litteraturstudie samlades relevanta information gällande införande av ökat antal laddbara fordon på våra svenska vägar in. Dessa användes sedan för att ta fram frågor för att intervjua personer i branschen med god kunskap om ämnet. Kvalitativa intervjuer genomfördes sedan med en enhetschef på Svenska Kraftnät och en enhetschef på Trafikverket. Litteraturstudien visade att påverkan på vägnätet kommer endast ske gällande elvägar då mer underhåll och nya regelverk kan behövas. Under intervjuerna framkom att förstärkning av elnätet kan behövas och att möjligheterna till smartladdning (att ladda när belastningen är som lägst) kan vara avgörande. Så om en miljon elbilar använder sig av smartladdning och laddades på natten så skulle det kunna fungera. När det gäller vägnätet bör en miljon elbilar inte ha någon större inverkan om dessa används på vanliga vägar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)