Delaktighet i fritidshem för elever i behov av särskilt stöd : En studie om fritidslärares arbetssätt för att möjliggöra delaktighet i fritidsverksamheten för elever i behov av särskilt stöd

Detta är en Master-uppsats från Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Författare: Jeanette Åström; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att fördjupa kunskap om hur lärare i fritidshem arbetar med att skapa delaktighet för elever i behov av särskilt stöd i fritidsverksamheten.Studien bygger på nio semistrukturerade intervjuer med lärare i fritidshem och fritidspedagoger från fyra olika kommuner i Sverige. Analysen är en tematisk analys kodade i tre olika huvudteman; Förhållningssätt till delaktighet, pedagogiska och didaktiska intentioner och implikationer samt stödjande strukturer och strukturella barriärer. Resultatet visar att fritidslärare har flera olika perspektiv på vad delaktighet kan vara och hur den görs, men att begreppet delaktighet samtidigt nästintill aldrig diskuteras i kollegiet samt att det saknas en systematik i delaktighetsarbetet i fritidshemmet. Resultatet visar även att fritidslärare försöker oftast utgå från barns bästa och att deras intentioner är att göra elevernas röster höra men att elevens problematik förläggs hos eleven själv. I resultatet framkommer synen på barn och barndom både som human beeings (barnens värld här och nu är det som är viktigt ) och human becomings (barn är tillstånd till att bli en fullvärdig vuxen individ). Fritidslärare beskriver att goda relationer till elever och vårdnadshavare är en viktig förutsättning för att möjliggöra delaktighet för elever i behov av särskilt stöd i fritidsverksamheten. Fritidslärarna i denna studie efterfrågar ett större samarbete mellan fritidsverksamheten och skolans elevhälsoteam.  Nyckelord: Delaktighet, barns perspektiv, barnperspektiv, barns aktörskap, relationer 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)