”Det känns roligt och intressant att nu se bilden från en ny sida!” Fem pedagogers syn på barns bildskapande.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Sara Ghazi; Maria Holmberg; [2011]

Nyckelord: Bildskapande; Förskola; Pedagog; Reggio Emilia;

Sammanfattning: SYFTE:Syftet med vårt arbete är att undersöka hur stor del barns bildskapande har i denpedagogiska verksamheten. Fokus ligger på på pedagogernas syn, kunskap ochengagemang samt miljöns betydelse.HUVUDFRÅGOR:Studien har utgått från tre frågeställningar som innefattar pedagogens roll då detkommer till barns bildskapande, bildskapandets miljö samt skillnader ochlikheter mellan pedagogernas synsätt från de allmänna kontra de Reggio Emiliainspirerade. Frågeställningar har formats utifrån läroplanen för förskolan (Lpfö98) som beskriver tydligt att man som pedagog ska främja barns lust att läragenom den skapande verksamheten samt genom samspelet med andramänniskor.METOD/ MATERIAL:Vi har valt att genom samtalsintervjuer ta del av fem pedagogers syn kring barnsbildskapande. De pedagoger som vi har intervjuat arbetar på två olika allmännaförskolor samt en Reggio Emilia inspirerad förskola.RESULTAT: I resultatet fanns tydliga skillnader mellan medvetenheten, kunskapen ochengagemanget hos de olika pedagogerna. Att det var pedagogerna från denReggio Emilia inspirerande förskolan som bekräftade att barns bildskapande ärviktigt för barns utveckling blev verifierat. Intresset för förbättring ochförändring fanns dock hos pedagogerna från de allmänna förskolorna.BETYDELSE FÖR LÄRARYRKET:Barns bildskapande har stor betydelse för pedagoger inom förskolan då det ärviktigt att erbjuda barn olika metoder för att kunna utvecklas. Genom att låtabarn bildskapa kan pedagogen få en djupare inblick i barnets värld.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)