Matematikundervisning : Med ateljén som utgångspunkt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Sammanfattning: Sammanfattning Vår studie handlar om matematik i förskolan, där vi har utgått från två frågeställningar. Den första handlar om vilka metoder som förskollärarna använder för att ge barnen en ökad kunskap för ett matematiskt lärande i ateljén. Den andra frågan handlar om vad förskollärarna har för syn på matematik i förskolan. I vår studie är syftet att synliggöra hur förskollärare undervisar om matematik i förskolan och i synnerhet i förskolans ateljé. Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv, där fokus ligger på kommunikation och samspel. Vår studie utgår från en kvalitativ metod där vi utför intervjuer med utbildade förskollärare. De deltagande respondenterna i studien arbetar på två olika förskolor i västra Sverige. Studiens resultat visar i likhet med tidigare forskning att ateljén förefaller främja barns lärande för matematik och det är viktigt att som pedagog stötta och vägleda barnen genom att vara en närvarand epedagog i barns utforskande och lärande av matematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)