Musiken och det digitala skapandet : En intervjustudie med musiklärare på mellanstadiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Författare: Erik Morén; [2023]

Nyckelord: digitala verktyg; musikskapande; musiklärare;

Sammanfattning: Detta självständiga arbete utforskar hur musik tar form genom undervisning med hjälp av digitala verktyg. Syftet är att bidra med ökad insikt kring hur musiklärare på mellanstadiet betraktar musik och hur de beskriver undervisning i digitalt musikskapande. För att samla in data genomfördes tre semi-strukturerade intervjuer. Det insamlade materialet analyserades med utgångspunkt i Frede V Nielsens fenomenologiska teori om musik som objekt med sammanhängande meningslager. Begrepp som akustiska, strukturella, kroppsliga, spänningsbärande, emotionella samt existentiella meningslager, hämtade från Nielsen, formade både metodiken och analysprocessen. Resultaten visar att musiklärarna beskriver musik utanför undervisningen som holistisk, där samspelet mellan de olika meningslagrena betonas och de emotionella aspekterna av musik intar en framträdande roll. I musiklärarnas beskrivningar av undervisning i digitalt musikskapande ryms majoriteten av musikens meningslager men dessa meningslager ses ofta som separerade från varandra. Musiklärarna lägger särskilt fokus på de strukturella dimensionerna av musik i sina beskrivningar av undervisningen. Resultaten belyser således en viss diskrepans mellan musiklärarnas syn på musik utanför och inom undervisningen. I den efterföljande diskussionen jämförs studiens resultat med tidigare forskning och litteratur inom området. Avslutningsvis presenteras förslag för framtida forskning inom digitalt musikskapande i en pedagogisk kontext. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)