IAS/IFRS 2005-En uppföljande studie

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Josef Karlström; Karin Sjögren; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Från och med årsskiftet 2004/2005 ska alla noterade koncerner inom EU redovisa enligt IAS/IFRS 2005. Regeringen gjorde i IAS-förordningen bedömningen att övergången till IAS/IFRS underlättar jämförbarheten mellan svenska och utländska företag och innebär att det blir lättare för svenska företag att etablera sig utomlands. Under vårterminen 2004 författades en kandidatuppsats vid Stockholms Universitet ”IAS/IFRS 2005-Ur de fyra stora revisionsbyråernas perspektiv” med syftet att förklara, belysa och reflektera kring förberedelse- och genomförandefasen av IFRS i revisionsbyråerna. Uppsatsen författades innan övergången och lämnades öppen för en ny studie efter övergången där det skulle vara möjligt att även den tredje fasen, resultatfasen, fanns med. Föreliggande studie är tänkt att ta vid efter och fungera som en sådan fortsättning på ursprungsförfattarnas frågeställning. Den granskar återigen förberedelse- och genomförandefasen samt tillför en studie av resultatfasen. Med frågeställningen ”Blev resultatet av arbetet bakom övergången till IAS/IFRS det revisionsbyråerna väntats sig?” vill vi nå en slutsats baserad på insamlat teoretiskt och empiriskt material. I teoridelen ges en bakgrundsbeskrivning till IAS/IFRS 2005, en sammanställning av ursprungsuppsatsens empiri och viktiga fakta om de granskade revisionsbyråerna; Deloitte, Ernst & Young, KPMG och Öhrlings PriceWaterHouseCoopers. I empiridelen ingår intervjusvaren från de angivna revisionsbyråerna. I analysen jämförs de två studierna, teori och empiri, uppdelat i förberedelse- och genomförandefas. Resultatfasen analyseras utifrån det empiriska material som samlats in i denna studie. Analysen utmynnar sedan i en slutsats där vi presenterar huvuddragen av det vi kommit fram till i studien. Slutsatsen utifrån de tre faserna och som slutligen svarar på frågeställningen blev följande: Revisionsbyråerna har alla haft stor hjälp av sin internationella verksamhet vid förberedelserna inför övergången. I arbetet med kund har de försökt använda sig av ett proaktivt arbetssätt, men tvingats satsa mer på intern utbildning och personalkompetens för att kunna bemöta sista-minuten kundernas önskemål. Vid genomförandet har samtliga revisionsbyråer haft stor hjälp av sina specialistfunktioner och internationella hjälpfunktioner för att underlätta övergången. Avslutningsvis har vi, i slutsatsen, kommit fram till att den avgörande faktorn för att resultatet blev som förväntat var förmågan till snabb anpassning hos de ingående revisionsbyråerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)