Goda relationer, motivation och genusmedvetenhet : En studie om flickor med ADHD och skolcoacher

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: Specialpedagogiska frågeställningar handlar bland annat om normalitet och avvikelse, integrering, delaktighet, lärande, makt och inkludering enligt Jakobsson & Nilsson (2011). Det är utifrån de specialpedagogiska frågeställningarna som vi har valt att undersöka hur flickor som fått diagnosen ADHD under senare delen av sin skoltid, eller till och med efter att de slutat skolan, har upplevt sin skolgång. Alla de intervjuade flickorna beskriver att de under sin skoltid har mött någon som uppmärksammade dem och deras behov, och som därför kom att bli betydelsefull för att de skulle klara av skoltiden. Utifrån flickornas berättelser och i förhållande till att vi under vår studietid på Linnéuniversitetet har blivit uppmärksammade på det relationella perspektivet som kortfattat kan beskrivas som ett intresse för vad som sker människor emellan, valde vi att även intervjua skolcoacher. Skolcoacherna som vi mötte har i uppdrag att fånga upp och arbeta förebyggande och främjande för att stötta alla elever så att skolan ska vara en “skola för alla”.   Metoden vi använde var dels intervjuer och dels fokusgrupper. Till analysen användes teorier som behandlar betydelsen av att ta hänsyn till relationer, motivation och genus i arbetet med flickor med ADHD.   Resultatet visade att de flickor med ADHD, som vi har intervjuat, hade känt att deras skolsvårigheter berodde på dem själva. Dessutom hade deras skolsvårigheter ofta har lett till skolk och skolfrånvaro. Vi ser också i vårt arbete att de intervjuade skolcoacherna och flickorna upplever att flickor och pojkar med ADHD och/eller problem med skolk bemöts olika i skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)