Skolsköterskors hälsofrämjande arbete kring grundskoleelever med psykisk ohälsa : En kvalitativ intervjustudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mittuniversitetet/Institutionen för hälsovetenskaper (HOV)

Sammanfattning: Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn och ungdomar är ett växande folkhälsoproblem. Skolsköterskor har en nyckelroll i det hälsofrämjande omvårdnadsarbetet och samverkar med elevhälsoteamet och övriga professioner. Genom hälsofrämjande insatser för att utjämna geografiska, ekonomiska och sociala riskfaktorer så kan psykisk ohälsa och suicid förebyggas. Syfte: Belysa skolsköterskors upplevelser av att stödja barn och ungdomar i grundskoleålder som lider av psykisk ohälsa. Metod: En kvalitativ design med induktiv ansats har använts. Skolsköterskor som arbetar inom elevhälsan i Mellansverige intervjuades med semistrukturerade frågor. De transkriberade intervjuerna analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: I resultatet framkom tre kategorier: Att arbeta för hälsofrämjande relationer, Metoder för att identifiera psykisk ohälsa och Betydelsen av stöd. Att stödja elever och främja psykisk hälsa sågs som en av skolsköterskans mest essentiella uppgifter. Diskussion: Skolsköterskans tillgänglighet och hälsofrämjande arbete har en central roll, där skolsköterskan fungerar som en viktig knutpunkt och genom samverkan med andra viktiga aktörer kan bidra till att främja elevens utveckling. Slutsats: I skolsköterskans arbete för att stödja elever med psykisk ohälsa ställs krav på kompetens och beredskap. Uppsatsens resultat kan inspirera framtida forskning till att vidare utforska sambandet mellan skolsköterskans vidareutbildning och elevers välmående.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)