Social medietrötthet och uppmärksamhet : - deras relation till KASAM

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Socialt medieanvändande är en vana för många människor. Åtskilliga studier har konstaterat att socialt medieanvändande både kan öka och minska känslan av gemenskap.  Känsla av sammanhang (KASAM) är ett centralt begrepp i det salutogena perspektivet och en skyddsfaktor mot ohälsa. Studien undersökte relationen mellan KASAM och socialt medieanvändande med ett urval om 129 personer. För att besvara frågeställningarna konstruerades en enkät bestående av fyra skalor nämligen KASAM, Attention Control Scale, Social Media Fatigue Scale och Hälsosamma Internetbeteenden. Analysmetoderna var korrelationsanalyser och regressionsanalyser. Analyserna visade att KASAM har betydelse för uppmärksamhet och social medietrötthet. Kön, ålder och KASAM har betydelse för hälsosamma internetbeteenden. KASAM har ett positivt samband med uppmärksamhet och hälsosamma internetbeteenden och ett negativt samband med social medietrötthet. Samband noterades mellan social medietrötthet och uppmärksamhet. Slutsatsen var att en stark KASAM skyddar mot ohälsa vid socialt medieanvändande. Den egenkonstruerade skalan Hälsosamma Internetbeteenden genererade signifikanta, men inte reliabla resultat. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)