Sökning: "social media fatigue"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden social media fatigue.

  1. 1. Scrolling for Success? The Impact of Social Media Microbreaks on Perceived Work Productivity and Psychological Detachment from Work

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Carina Plath; Tabea Christiansen; [2023]
    Nyckelord :social media microbreaks; psychological detachment; perceived productivity; at-work recovery;

    Sammanfattning : Completing tasks and reaching goals at work depletes employees’ energy, motivation, and attentional resources, resulting in negative stress and fatigue experiences. Taking microbreaks from work may help recover from work demands and replenish these resources by positively affecting employee well-being and performance. LÄS MER

  2. 2. Social medietrötthet och uppmärksamhet : - deras relation till KASAM

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Johanna Johansson Österman; Ida Moilanen; [2023]
    Nyckelord :sense of coherence; social media; social media fatigue; attention; psychological wellbeing;

    Sammanfattning : Socialt medieanvändande är en vana för många människor. Åtskilliga studier har konstaterat att socialt medieanvändande både kan öka och minska känslan av gemenskap.  Känsla av sammanhang (KASAM) är ett centralt begrepp i det salutogena perspektivet och en skyddsfaktor mot ohälsa. LÄS MER

  3. 3. Störande. Är det en definition?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Arvid Castor; Carl Norrman Humble; [2022-08-01]
    Nyckelord :YouTube; reklam; influencer marketing; annonser; attityd; unga; köpbenägenhet;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study and analyze how adolescents and young adults experience advertising on YouTube. We have through qualitative interviews studied our respondents' self-experienced attitudes towards video-ads and influencer marketing, and how this may affect their YouTube consumption and/or their propensity to buy the advertised products or services. LÄS MER

  4. 4. Dags att #kavlauppärmen!

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Robin Holmberg; Emma Gyllenhammar; [2022]
    Nyckelord :samhällskampanj; riskkommunikation; digital kommunikation; strategisk kommunikation; retorik; social media strategy; covid-19; Region Skåne; Facebook; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att få kunskap vad gäller hur myndigheter kan bedriva övertygande samhällskampanjer genom att nyttja digitala kommunikationsplattformar. Studien är genomförd med en kvalitativ metod, tillsammans med ett abduktivt tillvägagångssätt från ett digitalt kommunikationsperspektiv. LÄS MER

  5. 5. Mellan raderna och i orden om utbrändhet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Karin Ellerstrand Törnwall; [2021]
    Nyckelord :burnout; media; social constructivism; cause; expression; solution; utbrändhet; utmattningssyndrom; dagspress; socialkonstruktivism; orsak; uttryck; lösning; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att se hur fenomenet utbrändhet framställs i media. Studien utgår ifrån två svenska tidningar där urvalet gjorts utifrån frågeställningarna om orsak, uttryck samt lösningar. Studien har begränsats med ett fokus på arbetstagare inom människovårdande yrken. Den valda metoden var en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER