Vilka utmaningar finns för design av socialt användarengagemang på digitala spelplattformar?

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad

Sammanfattning: Den här studien har ämnat att undersöka socialt användarengagemang på digitala spelplattformar genom frågeställningen: Vilka utmaningar finns för design av socialt användarengagemang på digitala spelplattformar? Socialt användarengagemang innebär att användares engagemang mellan varandra främjas genom funktioner på den digitala plattformen som på exempelvis Facebook och Twitter. Tidigare forskning om användarengagemang på digitala spelplattformar har försökt att skapa användarengagemang genom nya sociala funktioner. Det finns däremot problematik för utvecklare av digitala spelplattformar eftersom användare väljer att interagera och kommunicera på andra digitala sociala plattformar. Att användarna väljer att kommunicera på andra digitala plattformar än på digitala spelplattformar kan vara kopplat till att användare av digitala spelplattformar har ett annat syfte och behov med sin interaktion. Vid design av digitala spelplattformar kan det därför vara viktigt att nya funktioner är en påbyggnad av den digitala spelplattformens grundfunktioner och att användares spelrelaterade mål prioriteras. Studien utgick från en designorienterad forskningsansats där tre stycken designelement har implementerats och utvärderats genom en probe. Studien resulterade i fyra designutmaningar som är ämnade att rikta sig till designers av digitala spelplattformar som ett stöd för framtagning och utveckling av digitala spelplattformar. De identifierade designutmaningar rekommenderas att ha i åtanke för att kunna förbättra upplevelsen för användare på digitala spelplattformar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)