Skredriskanalyser med GIS-teknik

Detta är en Y-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen i Kiruna

Sammanfattning: Målet med detta examensarbete var att inventera olika förekommande skredriskmodeller som man kan utföra med hjälp av GIS-teknik, detta för att sedan föreslå och implementera en modell för Vägverket Region Mitt för att kunna lokalisera riskbenägna vägsträckor med avseende på skred. Inom projektets ramar ingick att utifrån de befintliga databaser som finns inom Vägverket Region Mitt utföra riskanalyser i GIS-programvaran ArcView 3.2 och tilläggen Spatial Analyst och Geoprocessing. I detta arbetssteg gjordes också en analys av de befintliga databaserna med avseende på dess ursprung och kvalitet för att vara medveten om på vilken nivå analysresultatet kan användas.Slutligen analyserades GIS-resultatet av geoteknikern Nenad Jelisic som har många års erfarenhet av ras och skred inom Vägverket Region Mitt. Detta för att kunna utröna om resultatet kan användas för att påvisa områden där stabilitetsförhållanden bör uppmärksammas och om metoden kan vara ett stöd för Vägverket Region Mitt i översiktliga planeringsprocesser såsom i vägutredningar och förstudier. ArcView och tilläggen Spatial Analyst och Geoprocessing lämpar sig för att utföra översiktliga skredriskanalyser. Skredriskkartering med GIS-teknik kan användas som ett verktyg för Vägverket, Banverket, kommuner och andra organisationer för att få en snabb överblick över stora områden där det kan finnas risk för ras och skred. Metoden kan fungera som ett stöd i initialskeden av projekt (förstudier och vägutredningar). Karteringen pekar ut områden där stabiliteten bör beaktas. Metoden innebär ekonomiska besparingar då antalet fältbesök och geotekniska undersökningar minskas vid initialskeden av projekt.Vid översiktliga skredriskkarteringar med GIS-teknik behöver SGU:s jordartsdatabas kompletteras med SGU:s fördjupade jordartstolkning för att lokalisera eventuella djupare belägna förhållanden där skredbenägna jordarter kan finnas. Ekonomiska kartans höjdkurvor med ekvidistans 5 m rekommenderas för att generera ett bättre analysresultat. De höjddatabaser som i dag tillhandahålls av LMV lämpar sig för översiktliga skredriskanalyser och för att få bättre analysresultat behövs en bättre höjddatabas.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)