Bilderboken och pedagogen som vägvisare till kulturen : En utvärdering av ett samarbetsprojekt mellan bibliotek och förskola

Detta är en Kandidat-uppsats från Sociologiska institutionen

Sammanfattning: I denna uppsats har vi utvärderat Give me five, som är ett länsövergripande samarbetsprojekt mellan förskola och bibliotek. Projektet är en läsfrämjande insats, initierat av Länsbiblioteket i Västerbotten och finansierat av Kulturrådet, där den moderna bilderboken används som ett pedagogiskt redskap för att nå femåringar och vuxna i deras närhet.Vi har i uppsatsen fokuserat på projektarbetet som pågått i Umeåområdet under åren 2011-2012, utifrån förskollärarnas perspektiv. Genom kvalitativa intervjuer på sex förskolor har vi besvarat våra frågeställningar som handlar om hur förskollärarna har upplevt att arbeta med projektet, hur väl arbetet överensstämmer med projektmålen, vilken betydelse projektorganisationen haft för arbetet samt hur det fortsatta arbetet med projektet kan utvecklas. Bedömningskriterierna är förskollärarnas subjektiva uppfattningar av det faktiska projektarbetet gentemot de uppställda projektmålen.Utifrån intervjuerna och det teoretiska ramverk vi studerat har vi kommit fram till våra slutsatser. Förskollärarna tycker att det har varit positivt att arbeta med projektet eftersom att de tillsammans med barnen har varit fria att styra över det kreativa arbete som utförts och även fått ta del av olika kulturella aktiviteter. Förskollärarna har dock ej varit medvetna om de skrivna projektmålen, utan arbetat utifrån de muntliga direktiv som givits samt förskolans läroplansmål. Projektorganisatoriska utvecklingsmöjligheter finns; genom att förankra och förtydliga projektbeskrivningen, utveckla samarbetet mellan förskollärare, bibliotekarier och kulturpedagoger samt erbjuda fler fortbildningstillfällen leds förskollärarnas arbete framåt. På detta sätt kan de också bli ännu bättre vägvisare till kulturen för barnen i förskolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)