Influencers och skönhetsideal :   ’’Dom är ju snygga även om deras utseende är fejk’’  

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka och diskutera huruvida influencers påverkar människor när det kommer till skönhetsideal. Undersökningen syftar till att öka förståelsen för vilka faktorer som kan ligga bakom att personer överväger eller beslutar sig för att göra ett skönhetsingrepp. Studien syftar även till att undersöka på vilket sätt influencers påverkar skönhetsidealet. Studien utgår ifrån följande tre frågeställningar:  På vilken plattform förekommer mest hets kring skönhet? Hur motiverar influencers och privatpersoner skönhetsingrepp? På vilket sätt påverkar influencers skönhetsidealet? För att besvara studiens frågeställningar gjordes en kvantitativ undersökning i form av en enkät med ett kvalitativt moent, som sedan kombinerades med en kvalitativ innehållsanalys av fyra utvalda influencers och deras content på sociala medier. Det övergripande resultatet visar en relativt enig bild av att influencers bär ett visst ansvar över vilket skönhetsideal de förmedlar och att det i sin tur påverkar människors val och strävan efter skönhetsingrepp. Ur enkätstudiens resultat framkom att respondenterna upplever att det råder mest hets kring skönhetsideal på plattformen Instagram.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)