En metasyntes om flerspråkighet i en digital omvärld. : En samlad kunskapsöversikt över meningsbärande diskurser i aktuell forskning i yngre barns utbildning.

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Författare: Maria Björkén; Leena Bovin; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med studien är att genom en metasyntes med efterföljande analys synliggöra hur flerspråkighet framställs i relation till yngre barn och digitala verktyg i aktuell forskning. Andra förståelser om flerspråkighet öppnas upp genom det feministiskt poststrukturella perspektivet. Resultatet visar att flerspråkighet kopplas till etnicitet, invandring och socioekonomisk utsatthet. Flerspråkigheten blir i det här sammanhanget ett begrepp som bebor barnen, en egenskap kopplad till socioekonomisk utsatthet, etnicitet och multikulturalitet. Tillgång till digitala verktyg med multimodala funktioner gör det möjligt för barnen att positionera sig och andra både i enlighet med sin ursprungskultur och som deltagare i det dominerande majoritetsspråket samt som användare av digitala resurser. Maktbalansen förskjuts därmed och utbildningsvillkoren blir mer jämlika. Analys av metasyntesen beskriver en multilitteracitetsutveckling som synliggör informella metoder för litteracitetsinlärning i form av digital teknologi. Slutsatsen beskriver att barns vana med den digitala teknologin redan från tidig ålder skapar en ny dimension i litteracitetsutvecklingen. De får tillgång till en “olik” delaktighet i en lärande verksamhet som kombinerar olika subjektiviteter i ett digitalt multimodalt meningsskapande. Tillgång till alla sina språkliga resurser ger dem en möjlighet att välja att känna sig “hemma” i många diskursiva kontexter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)