Trivselns Mysterium : En kvantitativ jämförelsestudie mellan kommunala- och friskolor

Detta är en M1-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

Författare: Andreas Persson; Mirnes Aljic; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syfte och frågeställningar Studiens syfte är att undersöka trivsel och känsla av sammanhang i ämnet Idrott och hälsa bland elever i årskurs 9 på kommunala skolor respektive friskolor i Haninge kommun. För att uppnå studiens syfte har nedanstående frågeställningar formulerats: ● Förekommer det skillnader i elevernas trivsel i Idrott och hälsa-ämnet mellan kommunala- och friskolor? ● Förekommer det skillnader i elevernas känsla av sammanhang mellan kommunala och friskolor? ● Finns det ett samband mellan elevernas känsla av sammanhang och trivsel på Idrott och hälsa-ämnet? Metod Elevernas trivsel och känsla av sammanhang (KASAM) undersöks med hjälp av en kvantitativ metod. Datainsamlingen sker i form av en enkätundersökning. Enkäten utgår ifrån Antonovskys kortare enkät på 13 frågor som mäter KASAM. Enkäten har anpassats utifrån vårt syfte och frågeställning. Urvalsgruppen är tre grundskolor med totalt 115 svarande elever. Ett signifikanstest gjordes på respektive fråga i enkäten. Resultat Resultaten i studien visar att det förekommer skillnader mellan kommunala- och friskolor i ämnet Idrott och hälsa. Resultatet tyder på att det förekommer skillnader i trivsel såväl som känsla av sammanhang, där de kommunala skolorna får högre resultat än friskolan. Resultaten visar också att det finns ett samband mellan elevers känsla av sammanhang och trivsel i Idrott och hälsa-ämnet. Slutsats Slutsatserna av studien är att det finns skillnader mellan skolformer och ett samband mellan trivsel och känsla av sammanhang. Detta behöver undersökas i en större sammanhang för att se om ett nationellt samband finns och därmed bidra med forskning till den svenska skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)