”MMORPG” - en studie av dataspelsberoende

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Johan Strömsjö; [2012-02-17]

Nyckelord: MMORPG; Dataspel; beroende;

Sammanfattning: En problematik kring dataspelsberoende växer fram allt mer i media och i denna uppsats utforskas fenomenet MMORPG (massive-multiplayer-online-roleplaying-games). Syftet är att undersöka MMORPG i förhållande till beroende. Den empiriska datan utgörs av intervjuer med fyra personer som själva anser sig vara beroende av MMORPG. Resultatet visade att MMORPG är utformade både i spelmekanik och i spelkultur till att bidra till en ökad konsumtion, dvs. ett ökat spelande. Ett intensivt spelande har inneburit negativa konsekvenser för spelarna men huruvida detta är att jämställa med beroende visar sig svårt. MMORPG ter sig snarare som ett fenomen likt internet, med både för och nackdelar. Det kan innebära isolering och konflikter i relationer, samtidigt som det berikar sociala nätverk och möjliggör ny vänskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)