Klipptekniker ochkonventioner : En teknisk och estetisk studie av Memento, City of God och 12 Years a Slave

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att ta reda huruvida filmklippning kan spela enavgörande roll i filmens berättelse med hjälp av olika verktyg och konventioner. Deutvalda filmproduktionerna är Memento (2000), City of God (2002) och 12 Years aSlave (2013). Med hjälp av tre olika teoriböcker skall uppsatsen undersöka hurklippning skapar mening, vilka klipptekniker som används samt om de följer någrahistoriska eller samtida konventioner. Det är en både teknisk och estetisk analys avfilmerna. Vi ska ta reda på om det framgår några tendenser i klippningen som kanappliceras i dagens filmproduktion. Filmklippning är ett ämne som inte fårtillräckligt med uppmärksamhet inom filmvetenskapen, men trots det ärfilmklippning en av de allra viktigaste delarna av en filmproduktion – den byggerupp filmen och regissörens vision och är det vi som åskådare ser på bioduken. Enkvalitativ analys av ämnet kan ge oss ett större inblick i hur en klippare arbetar menockså vilka effekter det får på berättelsen i sin helhet. Idag studerar man film utifrånregissörens och auteurens vision och avtryck på berättelsen och det är lätt hänt attalla individer som arbetar med produktionen hamnar i skuggan, allt från musiker,produktionsdesigner, projektledare till filmklippare. Klipptekniker idag ser heltannorlunda ut än hur det var på 50-talet i och med att nya lösningar har utvecklats,och detta påverkar indirekt berättelsen. Nya tendenser och omfattningar inom yrkethar gjort att klipparrollen blivit allt viktigare, och urvalet av vem som skall klippavilken film kan få stora konsekvenser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)