Sökning: "miljövänliga plagg"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden miljövänliga plagg.

  1. 1. Grön Fast Fashion? : En kvalitativ studie om hur millenniegenerationen uppfattar fast fashion-industrins omställning mot hållbara varumärken

    Master-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Hanna Malm; Anna Olausson; [2021]
    Nyckelord :Fast fashion; Hållbarhet; Miljö; Varumärke; Rebranding; Konsumentbeteende; Millenniegenerationen; Varumärkesidentitet och rykte.;

    Sammanfattning : Kunder har blivit allt mer miljövänliga, vilket påverkar handeln. Fast fashion företag har tidigare enbart fokuserat på att tillfredsställa kunder med kläder som följer korta trender och har ett lågt pris. I takt med att kundernas kunskap har ökat kring hållbarhet, ställer kunderna också högre krav på fast fashion företag. LÄS MER

  2. 2. "jag prioriterar ändå min egen konsumtion": En kvalitativ studie om diskrepansen mellan hållbara attityder och ohållbara returbeteenden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Amanda Gunolf; Agnes Hallén; [2020]
    Nyckelord :Hållbar konsumtion; attityd-beteende gap; kognitiv dissonans; identite; returbeteende; Social Sciences;

    Sammanfattning : E-handeln ger upphov till ökad mängd returer, vilket har negativa effekter på miljön. Konsumenter utnyttjar fria returer och gör stora beställningar för att prova klädesplagg hemma och sedan returnera. Samtidigt värderar de hållbar konsumtion och förväntar att företagen ska upprätthålla miljövänliga processer. LÄS MER

  3. 3. Klädproduktion för svensk marknad ur ett energiperspektiv - En komparativ studie mellan tre textila material genom influenser av LCA

    Master-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildning

    Författare :Jen Pham; [2015]
    Nyckelord :clothes; textiles; energy; LCA; environmental impacts; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : The consumption of clothes in Sweden has dramatically increased since the beginning of the 2000s. Changing of attitudes towards clothing in society and accessible fast fashion are a few contributing factors. LÄS MER

  4. 4. Next Generation of Active Underwear : Implementing Smart Textiles and Technologies

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Elin Cadenius; Kim Gartvall; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This report is a product from a master thesis project conducted at the Royal Institute of Technology during the spring of 2015. The project was performed at Innventia AB as a part of Exjobbsskolan which purpose is to create synergy between several master thesis projects. LÄS MER

  5. 5. Exponering av ekologiska kläder : en studie om hur modebutiker med hjälp av väl utförd exponering kan påverka sin försäljning av ekologiska kläder

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :MATILDA KÄLLQVIST; AMANDA WEILÖV; [2014]
    Nyckelord :Butikskommunikation; visual merchandising; ekologiska kläder;

    Sammanfattning : För att ett företag ska bli lönsamt krävs anpassning till kundens efterfrågan. Då de flesta kunder tar majoriteten av alla köpbeslut på plats i butiken, blir varuexponeringen i många fall avgörande. LÄS MER