Sökning: "Hållbar konsumtion"

Visar resultat 1 - 5 av 299 uppsatser innehållade orden Hållbar konsumtion.

  1. 1. Hur företag arbetar för att skapa hållbar konsumtion

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Max Byström; Fredrik Gärdhagen; [2020-02-21]
    Nyckelord :Hållbar konsumtion; Konsumentpåverkan; Marknadsföring; Detaljhandel;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. MILJÖ- OCH HÅLLBARHETSBESLUT BLAND SVENSKA RESTAURANGER

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap; Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Anna Felder; Petter Svarén; [2020]
    Nyckelord :Miljö; Hållbarhet; Restaurang; Matsvinn; Sverige; Hållbara inköp;

    Sammanfattning : Bakgrund Ökande befolkningstillväxt och konsumtion inverkar negativt på miljö och naturresurser vilket medför att konsumenter blir mer medvetna om kollektiva klimateffekter. Livsmedelsindustrin står för stor miljöpåverkan och om de förenta nationernas klimatmål ska kunna uppfyllas före 2030 behöver restauranger, liksom andra verksamheter, medverka och styra sin bransch mot en hållbar riktning och arbeta preventivt för att undvika att skapa negativa framtida samhällsförhållanden. LÄS MER

  3. 3. Gör det långsamt- för miljöns skull

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Rebecka Tollin; [2020]
    Nyckelord :Möbler; Kritisk design; Hållbar utveckling; slow furniture; konsumtion; Slow fashion; Slow food; Furniture; Critical design; Sustainable development; Consumption;

    Sammanfattning : I studien undersöks det hur teorier från slow food och slow fashion genom olika designprocesser kan överföras till nya produktkategorier, i detta fall har möbler valts ut som kategori. Syftet med denna studie har varit skapa medvetenhet och synliggöra möjligheter för produktdesigners att arbeta med slow principer i kombination med kritisk design på nya produktkategorier. LÄS MER

  4. 4. Miljösmart social media - En studie kring ideella miljöorganisationers informationsspridning på Facebook

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Teknik och samhälle

    Författare :David Svensson; [2020]
    Nyckelord :Social media; Facebook; kommunikation; informationsspridning; ideella organisationer; klimatförändringar; miljöfrågor; miljövänligt beteende; marknadsföringsstrategier; interventionsstrategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på att sociala medier ej utnyttjas till sin fulla potential för att påverka allmänheten för att främja miljövänliga beteenden. Syftet för denna studie är att skapa kunskap om hur ideella miljöorganisationer kan sprida information via sociala medier. LÄS MER

  5. 5. Greta-effekten vs. Konsumtionssamhället

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ebba Karlsson Ahlborg; Clara Risberg; Linn Hodell; [2020]
    Nyckelord :Consumer Culture Theory; relationer; miljöaktivism; Greta-effekten; konsumenter; hållbar konsumtion; personligt varumärke; Business and Economics;

    Sammanfattning : Examensarbetets titel: Greta-effekten vs. Konsumtionssamhället - En studie om Greta Thunbergs del i konsumenters tankar kring hållbar konsumtion Seminariedatum: 2020-01-16 Kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå Författare: Ebba Ahlborg, Linn Hodell, Clara Risberg Handledare: Clara Gustafsson Nyckelord: Consumer Culture Theory, relationer, miljöaktivism, Greta-effekten, konsumenter, hållbar konsumtion, personligt varumärke Syfte: Syftet med studien är att undersöka om konsumenters relation till varumärket Greta Thunberg har någon del i ett eventuellt hållbart konsumtionstänk. LÄS MER