Främjande av hållbar konsumtion inom den lokala klädbranschen i Eskilstuna : En kvantitativ studie om hur konsumenters attityder och köpvanor inom hållbar konsumtion påverkas av kännedom och engagemang i projektet "Handla Hållbart för Eskilstuna"

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka och förstå konsumenternas attityder till hållbar konsumtion, samt att identifiera de faktorer som påverkar deras köpintention vid hållbar klädkonsumtion. Vidare strävar studien efter att belysa hur kännedom om och engagemang i projektet "Handla Hållbart för Eskilstuna" påverkar respondenternas lokala och hållbara konsumtionsbeteende. Studien använder en deduktiv forskningsansats och en kvantitativ forskningsmetod. Primärdatan kommer från en enkätundersökning utformad i Google Formulär och baserad på konsumenter bosatta i Eskilstuna kommun. Empirin innehåller data insamlat från 200 respondenter. Resultatet av studien visar att majoriteten av respondenterna har en positiv attityd till hållbar konsumtion och att de mest påverkande faktorerna vid hållbar klädkonsumtion är upplevd beteendekontroll samt socialt värde. Det finns även ett tydligt samband mellan kännedom kring det samverkande projektet "Handla Hållbart för Eskilstuna” och regelbunden handling lokalt i staden. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)