Service med ett leende - arbetstillfredsställelse och motivation bland tågvärdar

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för beteendevetenskap

Författare: Veronica Andersson; Marijana Stojovska; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Arbetstillfredsställelse och Motivation i arbetet handlar till stora delar om vilka förväntningar individen har på sitt arbete samt vad denne upplever som meningsfullt och tillfredsställande. Vad är det som gör att individer trivs och motiveras i sitt arbete när miljön de befinner sig i präglas av ständig förändring och omorganisering? Syftet med denna studie var att få en djupare förståelse för hur tågvärdars arbetstillfredsställelse ser ut samt utreda vad som motiverar tågvärdar i deras yrke. Samtidigt var det viktigt att utreda vilka faktorer som inverkar positivt respektive negativt på deras arbetsupplevelse. En kvalitativ forskningsansats har tillämpats. Eftersom ett avgränsat system kan identifieras har fallstudien använts som metod. Sex semistrukturerade intervjuer har genomförts bland tågvärdar. Resultatet visar att lönen har stor betydelse för tågvärdarna. Även ledarskap, återkoppling, delaktighet och respekt nämns som viktiga ingredienser för arbetstillfredsställelse och motivation. Utöver detta diskuteras frågan: Kan individen binda sig till en organisation om individen upplever att organisationen inte kan binda sig till individen?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)