Jag, vi eller alla? : En studie av lärare i idrott och hälsas syn på implementeringsarbetet av läroplansreformen 2011

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Studien hade som syfte att undersöka hur lärare i ämnet idrott och hälsa tillsammans med skolorganisationen genomförde implementeringen av 2011 års läroplan samt att undersöka vilka tillvägagångssätt som lärarna själva uppskattade eller ställde sig kritiskt till. För att genomföra detta användes en kvalitativ metod där empiriinsamlingen skedde genom intervjuer av halvstrukturerad karaktär. Intervjuobjekten bestod av 5 lärare i ämnet idrott och hälsa som var verksamma under läroplansskiftet. Resultatet av intervjuerna analyserades sedan utifrån Hargreaves (1998) teori om lärarkulturer. De huvudsakliga resultaten visade att de vanligaste metoderna för implementeringen var genom samarbete och kollegialitet. Även påtvingad kollegialitet där arbetet skedde på grund av administrativ styrning var vanligt förekommande. Dessa var de mest uppskattade formerna av implementeringsarbete samt att lärarna uttryckte dessa som mest önskvärda även om den administrativa involveringen kunde varit bättre i form av utbildning menade lärarna. Mindre önskvärda var de former som Hargreaves (1998) kallar individualism och balkanisering. Studiens slutsats landade i två huvudsakliga synpunkter. Den första var att utbildning och fortbildning i samband med implementeringen av läroplanen var undermålig. Den andra var att de ämnesmässiga samarbeten med administrativt stöd som skedde under implementeringsarbetet, både inom skolan och kommunalt, uppskattades och var önskvärda i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)