Hårdvaruacceleringens påverkan på interaktiva karttjänster : Ej jämförelse mellan variationer, Leaflet.js+D3.js och OpenLayers

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

Sammanfattning: Webbaserade karttjänster är ett mycket användbart verktyg som används av hela världen. En karta kan hjälpa till med navigering och geografisk datavisualisering. Att skapa en karttjänst går att göra på flertal olika sätt med flera olika verktyg som utnyttjar diverse tekniker. På grund av sin detaljerade utritning och sina animationer så klassas karttjänster som CPU-intensiva och bör därför vara ett bra användningsområde för hårdvaruaccelerering. När man interagerar med en karta så sker mycket utritningar och beräkningar som tros kunna dra nytta av möjligheten till hårdvaruaccelerering. Studien kommer att undersöka hur hårdvaruaccelerering påverkar laddningstid, utritningstid vid zoom och FPS vid interaktion och avgöra om det är värt att använda. Resultatet som erhölls påvisade negativ påverkan vid laddningstid och utritningstid men positiv påverkan på FPS vid interaktion i ett inzoomat läge men negativ påverkan på zoomnivån som är standard. En slutsats kan då dras att hårdvaruaccelerering inte är värt det i denna form av kartapplikation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)