Skolkuratorns många roller – En kvalitativ studie om skolkuratorns mångfacetterade yrke och dennes förhållningssätt till begreppet psykisk ohälsa.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

Sammanfattning: En utredning som gjorts på uppdrag av regeringen visar att psykisk ohälsa har ökat bland ungdomar. Det är oklart varför, men problemet verkar vara utbrett bland ungdomar och inte endast bland dem som är särskilt utsatta på grund av psykosociala faktorer vilket tyder på att det skett förändringar i offentliga miljöer som berör alla ungdomar, där skolan är ett möjligt exempel (SOU:2006:77;Socialstyrelsen 2013). Syftet med vår studie var att undersöka hur skolkuratorer förhåller sig till begreppet psykisk ohälsa och vilka former av psykisk ohälsa de möter på gymnasieskolor i Göteborgsregionen, samt undersöka hur skolkuratorer beskriver det arbete de utför för att förebygga psykisk ohälsa hos eleverna. I resultat och analys har vi utgått från våra tre frågeställningar: Hur definierar skolkuratorerna begreppet psykisk ohälsa och hur kan dessa definitioner förstås i förhållande till deras handlingsutrymme? Vilka former av psykisk ohälsa upplever skolkuratorerna är vanligast förekommande på gymnasieskolor? Hur beskriver skolkuratorerna det arbete de utför för att förebygga psykisk ohälsa hos eleverna? För att besvara dessa frågeställningar har vi utfört sju stycken semistrukturerade intervjuer med skolkuratorer på gymnasieskolor i Göteborgsregionen. Den inhämtade empirin tolkades sedan mot våra teoretiska utgångspunkter: Handlingsutrymme, Goffmans dramaturgiska perspektiv, Tyst kunskap, Ritualiserad vänskap och Arbetsallians. Resultatet visade att samtliga skolkuratorer definierade begreppet psykisk ohälsa på olika sätt. Stress och stressrelaterad problematik var de former av psykisk ohälsa som skolkuratorerna uppfattade var mest förekommande hos ungdomarna. I den insamlade empirin beskrev skolkuratorerna att allt arbete de utför är förebyggande för psykisk ohälsa, därmed undersökte vi vad de har för arbetsuppgifter. I resultat och analys formade vi och beskrev arbetsuppgifterna som roller. Vi redogör för vad som kännetecknar rollerna och vidare för karaktäristiker som är närvarande i dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)