"Min sida" - mervärde för företag och konsument?

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Textilhögskolan (THS)

Författare: Martina Vasarainen; [2011-11-25]

Nyckelord: min sida; mervärde; lojalitet; my account; added value; loyalty;

Sammanfattning: Den konkurrens som råder inom affärsvärlden har gjort att företag blivit tvungna att effektivisera sitt arbete. Man ser gärna att vissa steg i värdekedjan förkortas eller försvinner helt och hållet.Internet är en plats som många företag etablerat sig och bedriver e-handel på och har blivit ett komplement till detaljhandeln. Internet och e-handelns stora framgång har gjort det möjligt för företag att nå ut till fler konsumenter än tidigare. Urvalet av företag och produkter på Internet ökar och har gett konsumenten större valmöjligheter när de handlar på Internet. Internet har blivit ett bekvämligt sätt för konsumenten att handla på eftersom företagen alltid finns tillgängliga. E-handeln ger även kunderna möjligheten att jämföra företagen, deras priser och produkter, något som dock bidrar till ökad konkurrens och mer icke lojala kunder.Ett vanligt förekommande problem hos många företag är att de tror att en nöjd kund också är en lojal kund. Att skapa lojala kunder på Internet är betydligt svårare än i den fysiska verkligheten, då övergången från den fysiska miljön till den elektroniska miljön kan innebära försämrad kontroll för konsumenten. Konsumenter beskriver att det är värdet efter handling som är drivkraften till att vara ett företag lojalt. För företag är det därför viktigt att de på något sätt kan erbjuda sina kunder ett mervärde för att skapa en långsiktig och lojal relation emot sina kunder, vilket är både tidskrävande och innebär stort engagemang från företaget.Gina Tricot är ett av Nordens snabbast växande modeföretag som riktar sig till kvinnor i alla åldrar. De tillverkar och säljer kläder och accessoarer och beskriver på sin webbsida resultatet av sina kollektioner som - dagsfärskt mode som återspeglar aktuella trender. Gina Tricot har även en webbsida där de säljer sina produkter och där deras kunder kan ta del av information skapat av företaget. Dock vill de utveckla sin webbsida för att kunna erbjuda kunden ett mervärde och skapa mer lojala kunder då deras e-handelsförsäljning växer.Arbetet fokuserar på ”Min sida”, en funktion många företag med webbsida och e-handel använder sig av. ”Min sida” gör det möjligt för företags kunder att logga in på ett privat konto och ta del av olika form av information. Gina Tricot är ett företag som ännu inte använder sig av funktionen och vill titta närmare på hur och om ”Min sida” är något som kan skapa ett mervärde för deras kunder när de handlar på deras webbsida.Syftet med detta arbete är att undersöka om och hur någon form av ”Min sida” på Gina Tricots webbsida kan skapa ett mervärde för så väl företaget som deras kunder. Som utgångspunkt studerar arbetet mervärde och lojalitet på Internet från redan befintlig data. Dessa data ligger sedan till grund för de djupintervjuer som utförts på ett antal kvinnor som är kunder hos Gina Tricot. Djupintervjuernas syfte är undersöka vad mervärde är för Gina Tricots kunder och vilka funktioner de önskar att företagets ”Min sida” innehåller för att skapa ett mervärde för dem. Därefter har en enkät utformats för att undersöka hur vida det finns ett intresse hos Gina Tricots kunder om en ”Min sida”. Slutligen har djupintervjuerna och enkäterna analyserats för att få fram ett resultat.The competition that exists in the business world has meant that companies have to streamline their work. Some steps in the supply chain have to be reduced or disappear altogether. The Internet has been a usual competitive that many companies have established and operating e-commerce at and has become a complement to the retail industry. Internet and e-commerce major success has enabled the company to reach out to more consumers than before. The selection of companies and products on the Internet is growing and has given consumers more choices and has create convenience for consumers because the companies always are available for them, something that contributed to more "infidels" customers.A common problem in many companies is that they believe that a satisfied customer is also a loyal customer. Creating loyal customers on the Internet is much more difficult than in real life, when the transition from the physical environment to the electronic environment can mean deterioration in control of the consumer. Consumers describe that it is the value after action that is the driving force to being a company loyal. For businesses, it is therefore important that they are somehow able to offer its customers an added value to forge a lasting and loyal relationship with its customers, which both takes time and involves considerable commitment from the company.Gina Tricot is one of Scandinavia's fastest growing fashion company that focuses on women of all ages. They manufacture and sell clothing and a small assortment of accessories and describe the results of their collections as freshly made fashion that reflects current trends.Gina Tricot also has a website where they sell their products and where their customers can access information created by the company. They want to develop their website to offer customers added value and create more loyal customers when their e-commerce sales are growing.The work focuses on "My account", a feature many companies with Websites and e-commerce uses. "My account" makes it possible for customers to log into a private account and take advantage of different forms of information. Gina Tricot is a company that still does not use the feature and want to look at how and if "My account" is something that can add value to their customers when they shop on their website.The purpose of this work is to examine whether and how any form of "My account" at Gina Tricot website can add value to the company as well as their customers. To begin the work studies value and loyalty on the Internet from already available data. These data are then used for the interviews conducted at a number of women who consider themselves to be costumers of Gina Tricot. The interviews aim is to examine what value is for Gina Tricot customers and what features they want the company's "My account" to contain to create added value for them. Subsequently, a questionnaire is made to explore if there is an interest in Gina Tricot customers to create a "My account". Finally, the interviews and surveys are analyzed to obtain a result.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)