Bilder av demokratins påverkan på demokratin: En kvalitativ studie av digitaliseringens påverkan på demokratin i samhällskunskapens läromedel

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Läromedelsbegreppet förekommer inte i skollagen, medan läroplanen hänvisar till att läromedel ska finnas tillgängliga för elevens kunskapsutvecklings skull. Läromedelsbranschen är idag kommersialiserad, vilket tillsammans med digitaliseringen inneburit en ökad mängd olika läromedel att välja mellan som lärare. Uppgiften att välja ut passande läromedel för undervisningen framstår därför som en svår uppgift. Digitaliseringen har också tagit sig in i skolans styrdokument och därmed elevernas utbildning. Inom samhällskunskap 1b återfinns det centrala innehållet “Möjligheter och utmaningar med digitaliseringen när det gäller frågor om demokrati” (Samhällskunskap, 2010, s. 7). Denna studie avser undersöka vilka möjligheter och utmaningar som betonas respektive dominerar i några analoga, tryckta, respektive digitala läromedel i samhällskunskap 1b, för att få syn på hur läromedlen tagit fasta på detta centrala innehåll, samt för att kunna se huruvida det förekommer likheter eller skillnader mellan analoga och digitala läromedelsframställningar. Undersökningen genomfördes med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys av två analoga respektive två digitala läromedel. Resultatet visar att digitaliseringens påverkan på demokrati framställs på liknande sätt i läromedlen, samt att utmaningar generellt dominerar. De analoga respektive digitala läromedlens framställan liknar varandra mer än de skiljer sig åt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)