Hur kan intranät användas för Knowledge Management? - En kvalitativ studie inom svensk sjukvård

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Uppsatsen syftar till att undersöka en organisations förutsättningar till att använda intranätet för kunskapsspridning. Även vilken roll som intranätet har för användarna kommer att studeras. Vidare vill jag synliggöra ett problem som många gånger uppkommer med intranät, att organisationers förväntningar på intranät inte lyckas realiseras. Tidigare forskning har visat att intranät kan användas som ett verktyg för Knowledge Management. Knowledge Management handlar om att använda lärande som ett sätt att utveckla organisationens materiella och immateriella tillgångar. För att intranätet ska bli effektivt utifrån Knowledge Management ska intranätet anpassas efter organisationen och dess existerande kunskap. Organisationsmedlemmarna har en avgörande roll genom hur de hanterar kunskap och organisationsstrukturen bör underlätta kunskapsöverföring. Kritik som framförts mot Knowledge Management belyser svårigheter att styra ett dynamiskt begrepp såsom kunskap och att begreppet kunskap förenklats. Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod. Tretton medarbetare på ett Landsting har intervjuats och datamaterialet har sedan transkriberats, kategoriserats och analyserats utifrån teoretisk referensram. Studien visade att Landstinget genom sin organisationskultur och vad det gäller materiella tillgångar, har goda förutsättningar till att använda intranätet för kunskapsspridning. Däremot utgör Landstingets organisationsform ett hinder för kunskapsspridning. Det har också visat sig att det finns viss diskrepans mellan syftet med intranätet och aktuell situation. Nyckelord: Intranät, Knowledge management, Kunskapsspridning, Organisationslärande, Organisationskultur Uppsatsen syftar till att undersöka en organisations förutsättningar till att an-­‐ vända intranätet för kunskapsspridning. Även vilken roll som intranätet har för användarna kommer att studeras. Vidare vill jag synliggöra ett problem som många gånger uppkommer med intranät, att organisationers förväntningar på intranät inte lyckas realiseras. Tidigare forskning har visat att intranät kan användas som ett verktyg för Know-­‐ ledge Management. Knowledge Management handlar om att använda lärande som ett sätt att utveckla organisationens materiella och immateriella tillgångar. För att intranätet ska bli effektivt utifrån Knowledge Management ska intranätet anpassas efter organisationen och dess existerande kunskap. Organisationsmed-­‐ lemmarna har en avgörande roll genom hur de hanterar kunskap och organisa-­‐ tionsstrukturen bör underlätta kunskapsöverföring. Kritik som framförts mot Knowledge Management belyser svårigheter att styra ett dynamiskt begrepp så-­‐ som kunskap och att begreppet kunskap förenklats. Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod. Tretton medarbetare på ett Lands-­‐ ting har intervjuats och datamaterialet har sedan transkriberats, kategoriserats och analyserats utifrån teoretisk referensram. Studien visade att Landstinget genom sin organisationskultur och vad det gäller materiella tillgångar, har goda förutsättningar till att använda intranätet för kun-­‐ skapsspridning. Däremot utgör Landstingets organisationsform ett hinder för kunskapsspridning. Det har också visat sig att det finns viss diskrepans mellan syftet med intranätet och aktuell situation. Nyckelord: intranät, knowledge management, kunskapsspridning, organisa-­‐ tionslärande, organisationskultur Uppsatsen syftar till att undersöka en organisations förutsättningar till att an-­‐ vända intranätet för kunskapsspridning. Även vilken roll som intranätet har för användarna kommer att studeras. Vidare vill jag synliggöra ett problem som många gånger uppkommer med intranät, att organisationers förväntningar på intranät inte lyckas realiseras. Tidigare forskning har visat att intranät kan användas som ett verktyg för Know-­‐ ledge Management. Knowledge Management handlar om att använda lärande som ett sätt att utveckla organisationens materiella och immateriella tillgångar. För att intranätet ska bli effektivt utifrån Knowledge Management ska intranätet anpassas efter organisationen och dess existerande kunskap. Organisationsmed-­‐ lemmarna har en avgörande roll genom hur de hanterar kunskap och organisa-­‐ tionsstrukturen bör underlätta kunskapsöverföring. Kritik som framförts mot Knowledge Management belyser svårigheter att styra ett dynamiskt begrepp så-­‐ som kunskap och att begreppet kunskap förenklats. Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod. Tretton medarbetare på ett Lands-­‐ ting har intervjuats och datamaterialet har sedan transkriberats, kategoriserats och analyserats utifrån teoretisk referensram. Studien visade att Landstinget genom sin organisationskultur och vad det gäller materiella tillgångar, har goda förutsättningar till att använda intranätet för kun-­‐ skapsspridning. Däremot utgör Landstingets organisationsform ett hinder för kunskapsspridning. Det har också visat sig att det finns viss diskrepans mellan syftet med intranätet och aktuell situation. Nyckelord: intranät, knowledge management, kunskapsspridning, organisa-­‐ tionslärande, organisationskultur Uppsatsen syftar till att undersöka en organisations förutsättningar till att an-­‐ vända intranätet för kunskapsspridning. Även vilken roll som intranätet har för användarna kommer att studeras. Vidare vill jag synliggöra ett problem som många gånger uppkommer med intranät, att organisationers förväntningar på intranät inte lyckas realiseras. Tidigare forskning har visat att intranät kan användas som ett verktyg för Know-­‐ ledge Management. Knowledge Management handlar om att använda lärande som ett sätt att utveckla organisationens materiella och immateriella tillgångar. För att intranätet ska bli effektivt utifrån Knowledge Management ska intranätet anpassas efter organisationen och dess existerande kunskap. Organisationsmed-­‐ lemmarna har en avgörande roll genom hur de hanterar kunskap och organisa-­‐ tionsstrukturen bör underlätta kunskapsöverföring. Kritik som framförts mot Knowledge Management belyser svårigheter att styra ett dynamiskt begrepp så-­‐ som kunskap och att begreppet kunskap förenklats. Studien är gjord utifrån en kvalitativ metod. Tretton medarbetare på ett Lands-­‐ ting har intervjuats och datamaterialet har sedan transkriberats, kategoriserats och analyserats utifrån teoretisk referensram. Studien visade att Landstinget genom sin organisationskultur och vad det gäller materiella tillgångar, har goda förutsättningar till att använda intranätet för kun-­‐ skapsspridning. Däremot utgör Landstingets organisationsform ett hinder för kunskapsspridning. Det har också visat sig att det finns viss diskrepans mellan syftet med intranätet och aktuell situation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)