Karakterisering av kopparytor för att optimera kvaliteten vid lasersvetsning av hairpins

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för ingenjörsvetenskap

Författare: Reema Alasttal; Ali Nizam; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Utveckling av elmotorer under de senaste åren har lett till stora förändringar inom bilindustrin. Detta medför att industrin ständigt är i behov av utveckling för att kunna anpassa sig till nya metoder och material. Examensarbetet undersöker en del av detta. Lasersvetsning av kopparstänger, kallade hairpins, är en viktig del vid produktion av en elmotor. Vid lasersvetsning av koppar-hairpins uppstår defekter i materialet som resulterar i en dålig svetskvalitet som i sin tur leder till sämre strömflöde i elmotorn. I detta arbete utförs en litteraturundersökning tillsammans med experiment för att bestämma vilka ytbeläggningar samt hur ytgrovheten/ytfinheten påverkar lasersvetsningen av koppar-hairpins. 10 olika prover väljs fram, där förorenade, oxiderade och svartmålande ytor undersöks med slipade och polerade ytor. Resultatet visar att hairpins med en grov yta utan någon ytbeläggning har bäst svetskvalitet, medans hairpins i sin ursprungliga frästa form visar näst bäst svetskvalitet. Slutsatsen är att ytbeläggningar ökar porositeten vilket ger en lägre svetskvalitet. Fler tester behöver utföras för att säkerställa resultatet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)