Say Bye Bye to Miss Skinny - En kvalitativ studie om hur kampanjen Miss Skinny diskuterats på bloggar

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Den här uppsatsen är en studie om kampanjen ”Miss Skinny” som riksföreningen mot ätstörningar, Frisk & Fri, stod bakom. Kampanjen var en PR-kupp som var verksam mellan 21-25 september 2013. Vi har genom en kvalitativ textanalys undersökt vilka reaktioner som kommit till uttryck i bloggar och bloggkommentarer angående ”Miss Skinny”. Vidare har vi även undersökt hur diskussionerna på bloggar sett ut och på vilket sett kampanjen fått medial spridning. Våra teoretiska utgångspunkter och referensramar har varit teorin om tvåstegshypotesen samt dagordningsteorin. Föreningens marknadsföringsstrategi har analyserats med hjälp av begrepp som pseudohändelse. Vi har funnit det intressant att undersöka kampanjen ur de aspekter en händelse kan få spridning inom sociala medier och hur företag och organisationer kan tillämpa strategier för att en händelse ska få medial spridning. Studien har avslutningsvis visat att föreningens budskap angående kampanjen ”Miss Skinny” inte direkt diskuterats på bloggar. Vidare visar uppsatsen att genom bloggar ges möjligheten till flera olika typer av diskussioner. En anledning till detta tros vara att det i takt med att nya medier utvecklas även tillämpas nya strategier av företag och organisationer för att indirekt få tillgång till den mediala agendan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)