Från trafikled till stadsstråk : en utvärdering av Råbyvägen i Uppsala kommun

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Sammanfattning: Då bilen blev allt vanligare i Sverige från 1950-talet förändrades stadsplaneringsidealen från fokus på människans till bilens framkomlighet. Efter millennieskiftet har idealen börjat vända igen och städer står nu inför utmaningen att anpassas både för människor och fordon. Ett led i detta är att trafikleder runtom i Sverige ska eller har omvandlats till stadsstråk, vilket även Uppsala kommuns översiktsplan har som ambition. Syftet med uppsatsen är att utvärdera funktionen hos en stadsgata som tidigare varit en trafikled. Det görs genom en undersökning av Råbyvägen, som var Uppsala kommuns första satsning på omvandling till stadsstråk. Uppsatsens frågeställning lyder: Hur väl fungerar Råbyvägen som livfullt och attraktivt stadsstråk? För att besvara frågeställningen används en utvärderingsmodell baserad på teoretikerna Jan Gehl och Jeff Speck som diskuterar städer utifrån människans behov och preferens. Som underlag till bedömningen ligger platsbesök som innefattar inventering och observationer, samt granskning av kommunens dokument som är relevanta för området. Resultatet visar att Råbyvägen idag fungerar relativt dåligt som stadsstråk. Det positiva är att det finns en blandning av verksamheter och väl fungerande kollektivtrafik. Växtligheten bidrar delvis till ett bra klimat. Bristerna ligger i för brett utrymme för bilar, svagt skydd för fotgängare, för få träd som är glest planterade och stora avbrott i stadsrummet. För att fungera som ett exempel på ett välfungerande stadsstråk behöver en del åtgärder göras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)