Hur bemöts särbegåvade elever i skolan?

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI; Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Författare: Biljana Miketa; [2012]

Nyckelord: Särbegåvad; begåvad; individualisering;

Sammanfattning: Ett faktum är att miljö- och energimässigt står världen i obalans vilket negativt kan påverka våra nya generationer, därför behöver vi kapabla individer som ska kunna ta itu med problemet och hjälpa till att lösa det. Trots att särbegåvade elever utgör en viktig potential i vårt framtida samhälle, känns det att dessa elever inte får den stöd de behöver och har rätt till. Syftet med detta examensarbete är att utifrån styrdokument och forskning få en bild om hur uppfattas särbegåvade elever i skolorna och hur dessa elever bemöts i skolan. Arbetet grundas på en litteraturstudie som kompletterades med en kvalitativ studie där tre personer i en skola intervjuades.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)