Bland antika fåtöljer-En studie om upplevelseskapande strategi och dess förhållande till funktionalitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Titeln:Bland antika fåtöljer-En studie om upplevelseskapande strategi och dess förhållande till funktionalitet Universitet: Lunds Universitet, Campus Helsingborg, Institutionen för Service Management. Kurs: SMKK01 Service Management: Examensarbete kandidatexamen, 15hp VT 2012. Inlämningsdatum: 22 juni 2012 Författare: Meltem Gezer, My Ling Hau & Vicky Phu Handledare: Åsa Alftberg & Ola Thufvesson Nyckelord: Upplevelser, upplevelserum, storytelling, funktion Problem: Upplevelser är det nya fenomenet inom tjänstebranschen som många forskare har diskuterat kring. Det mesta handlar om hur, varför man skapar upplevelser och på vilket sätt det kan påverka individerna som befinner sig i tjänsteanläggningen. Trots detta resoneras det mindre om förhållandet mellan upplevelseskapande och funktionaliteten i verksamheten, vilket är ett perspektiv som är intressant att veta men som det diskuteras mindre om. Syfte: Att öka förståelsen om hur hotell kan arbeta med upplevelseskapande strategier som samtidigt kan stödja verksamhetens funktionalitet, det vill säga den dagliga driften. Uppsatsen hänvisar till ett företagsperspektiv, för att på så vis ta reda på hur upplevelser kan balanseras med funktionalitet. Metod: Insamlingen av det empiriska materialet kommer att ske med metoderna dokumentstudie, kvalitativ intervju och strukturerad observation. Studieobjektet som vi har valt att studera är Mayfair Hotel Tunneln och Häckeberga slott med utgångspunkt att dessa verksamheter arbetar med upplevelseskapandestrategier. Resultat: Upplevelserummet såsom personalen är en viktig del vid skapande av upplevelser. Däremot fann vi att förhållandet mellan upplevelser och funktion hade en mindre del vid upplevelseskapande. Då ledningen lägger mer vikt på hur olika upplevelser kan skapas för gästen med bland annat hjälp utav upplevelserrummet, storytelling och personalen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)