Att äta kakan och ha den kvar : En studie om universitetsstudenters medvetenhet, attityd, och beteende gällande cookies

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Cookies är idag ett utbrett fenomen som nyttjas vid digital insamling av information. Informationen som samlas in är ofta av personlig karaktär och används bland annat för att individanpassa användarupplevelser på webbsidor. Ovissheten kring digital insamling av personlig information skapar en oro som idag är mycket omdebatterad. Detta arbete utgörs av en kvantitativ studie med syfte att undersöka möjliga samband mellan universitetsstudenters medvetenhet, attityd och beteende gällande digital insamling av information. Undersökningen består av en onlinebaserad enkät. Det insamlade materialet har analyserats utifrån det teoretiska ramverket Communication Privacy Management (CPM) med hjälp av analysmetoden Partial Least Squares (PLS) samt IBM Statistical Package for Social Sciences (SPSS) för att finna relevanta samband. Resultat påvisade att majoriteten universitetsstudenter känner till fenomenet cookies, men färre känner till dess användningsområden. Det konstaterades även att medvetenhet kring cookies har en påverkan på både beteende och attityd. Det fastställdes även att oavsett om universitetsstudenter har en negativ attityd förändras inte dess beteende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)